درخواست مشاوره کنکور

سایتی برای مشاوره کنکور

درخواست مشاوره کنکور

سایتی برای مشاوره کنکور

۲۰ نکته کاربردی برای رفع خواب آلودگی در هنگام مطالعه

 ۲۰ نکته کاربردی برای رفع خواب آلودگی در هنگام مطالعه


با سلام خدمت دوستان عزیز کنکوریم امیدوارم مثل همیشه پر انرژی و پر نشاط باشید.یکی از مشکلات جدی که اکثر دانش آموزان باهاش روبه رو هستندخواب آلودگی می باشد که دراینجا به طور مختصر به ۲۰ نکته که باعث رفع این مشکل میشود  اشاره  میکنیم :


 مقدمه: خوابیدن یک فرایند طبیعی است که در فاصله های زمانی خاص رخ می دهد و خواب بهترین راه برای استراحت بدن است. اما مهم است که واقعیت هایی مانند کجا بخوابیم، چه مدت بخوابیم و چه وقت بخوابیم را در نظر بگیریم.


 دلیل علمی خواب آلودگی: بیشتر مردم هنگام خواندن یک مطلب، یک حالت راحت دارند که از فعالیت بدنی جلوگیری می کند. این عامل باعث می شود که اسید لاکتیک وارد خون و مایع بین سلولی شود و بدن خسته شود.اسیدلاکتیک، مقدار زیادی از اکسیژن خون را جذب می کند.با توجه به کاهش اکسیژن خون، مغز خسته می شود و ما هنگام مطالعه، احساس خواب آلودگی می کنیم.


راهکار های رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه:


۱- براى خود برنامه‏اى شبانه روزى تنظیم کنید و کارهایتان را اعم از: مطالعه، خواب، عبادت، تفریح، و... در زمان معیّن و طبق برنامه انجام دهید.


۲– در مکان خیلی گرم درس نخوانید دمای مناسب اتاق حداکثر ۲۴ یا ۲۵ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد. بیش از این دما و گرمای ناشی از آن هر چند در زمستان برای بسیاری لذت‌بخش است می‌تواند کاهش یادگیری و حتی خواب‌آلودگی را به همراه داشته باشد.


۳- سعی کنید هنگام مطالعه، صاف و درست بنشینید.هیچ‌گاه درازکشیده و به اصطلاح خوابیده، درس نخوانید؛ چون مغز باید همزمان دو وظیفه خوابیدن و مطالعه را اجرا کند هنگام مطالعه از ماندن در یک وضعیت ثابت برای مدت طولانی اجتناب کنید. زمانی که برای مدت طولانی مطلبی را می خوانید، یک تاثیر خواب آور روی ذهن دارد. بهترین حالت، نشستن است، به ویژه نشستن روی صندلی و پشت میز مطالعه توصیه می‌شود.


۴- از پراکنده خوانى اجتناب کنید؛ مطالعات شما باید هدفمند و در زمان مناسب باشد.  ادامه مطلب ...